onsdag 4 augusti 2010

SMASKIGT TILL FIKAT




GÄSTBLOGGARE







                       Hej!

Har blivit ombedd av bloggerskan att bidra med lite recept nu och då på allt ätbart mellan himmel och jord och givetvis vill jag gärna dela med mig av mina favoriter!

Inleder med kolakakor - fantastiskt goda, nästan godisliknande bakverk. Har inte bikiniformen infunnit sig ännu denna sommar är det ju ändå för sent... Och ska man nu äta bakverk kan det lika gärna vara kaloristint och GOTT, eller hur?

Kakorna fick med beröm godkänt från familjen och tonårssönerna slukade halva formen direkt...


Kolasåsen:
3 dl grädde
175 g smör
2 dl socker
1,5 msk sirap

Mördegsbotten:
5 dl mjöl
2,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
250 g smör
1 ägg

Choklad:
200 g mörk choklad


Börja med kolasåsen. Koka ihop samtliga ingredienser tills det tjocknar 30-60 min. ¨

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda mjöl, socker och vaniljsocker. Skär smöret i mindre bitar och lägg i. Tillsätt ägget och arbeta till en fin deg. Tryck sedan ut degen på smörat papper i form eller på plåt till ca 0,5 cm tjocklek. Grädda ca 10 min.

När mördegen är färdiggräddad och fått kallna, bred över kolasåsen och låt svalna. Smält sedan choklad i vattenbad och bred över. Skär i rutor när allt svalnat/stelnat. 





ENJOY!

K

4 kommentarer:

  1. Hej :)! Vad roligt med en mat-gästbloggare! Kolakakorna ser underbart goda ut, de ska jag absolut göra någon dag! Bäst att börja träna upp sig nu inför julen så man klarar av att doppa ordentligt då ;). Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. Hej gästbloggare,

    De där ser ju helsmaskiga ut! Ska jag absolut prova. Kommer bli en hit här hemma.

    Ha det gott,
    Sanna

    SvaraRadera
  3. Tack för ett till prova-genast-recept!!

    Godiskram från Eva-Mari

    SvaraRadera