fredag 23 juli 2010

UTFLYKT I FÄDRENS SPÅR





SVUNNEN TID

Jag och fina vännen K hade en heldag tillsammans igår. Varje sommar åker vi kort- eller långväga för att besöka en fin plats, titta i butiker, fika och umgås. Den här gången hamnade vi i byarna runt Siljan - sååå underbar miljö!!

Såg många fina hus och ...





... underbara utsmyckningar längs vägarna. 



Det renoverades lite här och där. Härligt när gamla hus tas omhand.


Vi stannade på ett riktigt smultronställe där vi fikade. Helt underbar miljö som påminde om svunna tider.





För att komma till uteserveringen fick vi gå igenom ett portlider - mysigt!




Söta vännen K hugger in på glassen! Tänk att människor bott här, undrar hur de hade det, vilka de var...




Senare på kvällen skulle ett band spela för gästerna, till vänster i bild har de börjat rigga upp scenen.






Inga bilder i världen kan återge känslan av att vara i denna miljö - den måste upplevas...


LOVELY DAY!!

5 kommentarer:

  1. Tack snälla rar Aka för att jag fick "vara" med på er UNDERBARA utflykt! Vackra bilder+text, vilket gjorde att de kändes som om jag var med på ett litet hörn...*fniss*
    Det var vad jag behövde idag! Har nu börjat vakna ur min medveslöshet...hi,hi,hi.
    Men vet du va: i eftermiddag blir det 5 års Kalas här.......vill du byta med mig? hi,hi,hi

    Hoppas att din dag blir skön. Var rädd om dig!
    Sommarkramar från mig.

    SvaraRadera
  2. Upptäcker att jag ofta hi,hi,hi = skrattar. Så jag är troligen INTE riktigt ur min medveslöshet.

    SvaraRadera
  3. Jag känner precis som du; jag ÄLSKAR gamla byggnader! Och tänk om väggar kunde tala, och berätta om alla sorger och glädjeämnen som pågått i dess hus! Berätta om personerna som bott där, och hur de haft det!
    Svindlande tankar!
    Hoppas du får en underbar fredag!

    SvaraRadera
  4. Hej Aka,

    Detta väcker minnen från barndomen ska du veta, då vi besökte släktingar som bodde i Mora. Kommer ihåg att jag tyckte att det vår sååå fint runt Siljan. Mysiga bilder du visar och jag är som du, funderar mycket kring vem som bott i de där gamla husen... Fin bild du har fångat på skuggsiluetten mot porten!

    Den där laxrätten såg ju inte helt fel ut ;) Det blir mycket lax nu på sommaren - gott!

    Soffan gillar jag jättemycket! Förstår inte vad din man har för problem med den... hihi! Howard-stilen tycker jag är jättesnygg men de är så hemskt dyra! Det kanske var det som avgjorde det.. (?) män klarar ju inte att se förbi såna små petitesser! ;)

    Trevlig fredagkväll,
    Sanna

    SvaraRadera
  5. När mor levde så tog vi alltid en sommartur upp till Siljan och byarna runt. Nu var det sex år sedan sista turen. Det är en sån genuin bygd... helt underbar:)!

    Lev väl i sommaren!
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera