torsdag 22 juli 2010

LAX TILL MIDDAG





FAVVO-MAT!!

ÄÄälskar färsk lax stekt i ugnen! Smörjer en form och strör mycket grovsalt i botten och lägger i laxen med skinnet upp. Serverar med pressad potatis och en god sallad. Får inte glömma romsås till så klart!!

Romsås:
crème fraiche
majonäs
tsk salt
röd stenbitsrom
saften av citron
dill

Har inga mått, blandar och smakar av efter hand - MUMMA!







MUMS! Vad har ni för favvorätter??


Ska träffa fiiiina vännen K idag vars hem jag faktiskt fotat tidigare, se här. Varje sommar planerar vi in en heeeeeeldag då vi åker till något trevligt ställe, umgås, tittar på fina saker och äter en god lunch. Det ska bli så kul!! 


MÅ GOTT!

6 kommentarer:

  1. Hallå

    Här har jag inte varit tidigare! Ska kika runt lite. Håller med om att färsk lax är en höjdare fast vi äter gärna färsk potatis/mandelpotatis till samt gröna sparris och kall örtsås. Sååååå gott!! Ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig - lax är underbart gott, man skulle kunna leva på det! Tack för tipset på romsåsen, det måste jag prova- Ha en skön dag!
    /Frida

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det gott med lax, fisk hör ju verkligen sommaren till i alla de former :). Hoppas du har haft en riktigt härlig dag tillsammans med din vän. Imorgon kväll ska jag tillsammans med min syster på en motorcykel stuntshow, så ska vi strosa lite på stan (varje sommar har de en evengemang-vecka i "vår stad" med en hel del program och det samlas folk från när och fjärran). Kvällen avslutas med något så högtidligt som midnattsgudstjänst med U2-tema (låter lite wierd, men vem vet hur bra det kan vara ;)). Gissa om jag ser fram emot det, jag som knappt har sett dagens (nattens) ljus sedan dottern föddes o absolut inte sen bygget drog igång. Party, party ;). Kramis :)

    SvaraRadera
  4. Såg att jag helt hade missat inlägget om sofforna. Jag tycker också det är svårt med soffor... de ska vara bekväma, snygga, praktiska och dessutom är de sååå dyra så man vill absolut inte köpa fel. Det är verkligen svårt att hitta snygga o bekväma soffor som matchar en gammaldags stil.. de måste helt enkelt ha suttit väldigt obekvämt dörr i tiden ;)

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott det där såg ut! Jag älskar också lax i alla dess former, varmrökt lax med hjortronsås och en sallad gjord på ruccola, fetaost i olja (sån kryddad), vattenmelon och calamate oliver är en riktig höjdare! :-)

    Kram Elin

    SvaraRadera
  6. Mums!!!
    Just idag är favvo-rätten grillade fetaostbiffar med örtcremefraichesås och färsk potatis. Och en god sallad till såklart.
    Kram Jennie

    SvaraRadera