måndag 21 juni 2010

Gästbloggare

Kors i taket! Aldrig hade jag väl trott att...

... jag skulle ge mig in i detta med bloggande, men vad gör man inte för sin kära vän. Ägaren till denna blogg har bearbetat mig sedan denna blogg startade och jag har försökt undfly men - sanningen att säga så är jag faktiskt lite smickrad över att ha blivit tillfrågad;).

Men vad ska jag skriva om, har ju inte en promille av den begåvning och brinnande intresse för hem, hus och trädgård som blogginnehavaren har. Jag gillar mer att fördriva lediga dagar i en solstol med en god bok i öronen. Jag är en soldyrkare som inte missar en glimt av solen. Eftersom jag inte har några hemmaprojekt eller prunkande rabatter att dela med mig av så tänkte jag istället dela med mig av en härlig upplevelse av sol och värme som jag hade i våras då jag fick möjligheten att åka till Thailand, har aldrig varit så långt borta.

Vi flög till Krabi, åkte buss till Aonang och hamnade på ett hotell strax intill denna strand. Här låg longtailbåtar i rader och bara väntade på att ta oss turister ut till vackra öar i Skärgården.

Här är vi ute på böljan på väg till ön Hong.

Efter en dryg timme rakt ut i havet så kom vi till denna vackra plats, helt underbart, som ett riktigt paradis.

Här satt vi, maken och jag med denna fantastiska vy. Vi hade slagit läger i skuggan under ett träd och drack en iskall öl och tänkte att det blir inte bättre än så här... men säg den lycka som varar för evigt... Rätt som det var rasslade det till från trädet ovanför och en 1 meter lång grön orm dunsade ner på makens rygg, typ en halvmeter från mig. Jag flög iväg i sådan fart att systrarna Kallur fått svårt att hänga på :) Ormen verkade bli lika chockad som oss och ringlade snabbt iväg. En i vårt sällskap skyndade att ta upp sin kamera och fick en bild på odjuret.

Vi bytte raskt plats, kändes plötsligt inte alls lika harmoniskt och avkopplande där under träden. På kvällen visade vi kortet på ormen för en personal på en restaurang och frågade om hon visste något om den. "Very dangerous, dead in ten minutes" fick vi till svar... fy farao, blev alldeles skakis.

Förutom sol, bad och god mat så fanns det hur många massageställen som helst. Detta ställe låg alldeles bredvid hotellet och här kostade en timmes massage ca 50 kr. Det såg inte mycket ut för världen men sååå himla duktiga massörer, många timmars massage blev det.

Efter en vecka lämnade vi Ao Nang och begav oss till Khao Lak. Där bokade vi en båtresa med en speedboat. Ombord på båten så visade det sig att våra värdar på resan var ett gäng dragshowartister, miss Lucy syns här i bild ovan. Det blev en väldigt underhållande resa de 6 mil vi åkte ut i havet för att komma till Similan Islands.

Framme vid det vackraste stället jag set, Similian Islands, fick vi hoppa i från båten och snorkla, som att simma i ett akvarium bland färgglada fiskar, hisnande djupt och alldeles kristallklart vatten. Jag tyckte att det var jätteläskigt och vågade inte simma så långt från båten... fick lite "Hajenfrossa" av att simma runt ute i havet. Maken och de andra vågade och fick se en havssköldpadda... helt otroligt.

Mina fötter i sanden när vi klivit iland på en av öarna, som att stoppa fötterna i en mjölpåse, så fin och len sand... bästa jag vet!!

Jag visste inte att sådana här paradis fanns på riktigt, kristallklart, intensivt turkost ljummet vatten... bara sååå fint.

Vad ska man säga... ljuvligt. Nu längtar jag efter sol och värme här hemma, ska då besöka ett annat paradis... blogginnehavarens badbrygga. Det är också ett ljuvligt ställe och inte alls så långt som till Thailand. Dessutom finns det så himla trevligt sällskap där.

Önskar er alla en underbar sommar! Kramar från en vän.