onsdag 9 juni 2010

Det knoppas


Brudspirean blommar och syrenen börjar slå ut i blom.


I MIN TRÄDGÅRD JUST NU!


Jepp, detta är veckans sista arbetsdag! Nu hägrar studentförberedelser inför äldsta dottern och för ytterligare tre ungdomar i släkten som slår ihop sitt firande. Det är myyyycket på schemat i morgon med andra ord, puh.

Vill ta vara på allt det fina i trädgården... Tänk att vallmon egentligen är ett ogräs, för visst anses väl växten som det?


 Liten...






... blir större! Jag tycker växten är helt underbart vacker! Ogräs eller inte, hos mig får den en frizon :)


De blåvioletta blommorna på alpklematisen har börjar slå ut.


Ser fram emot att låta klätterväxten slingra sig upp kring förstukvisten *längtar*.


Min Albina Plena-klematis...


står i blomning :) Lite ynklig än men den är på väg! Behövs den klippas, någon som vet??


Här ser ni guldbladig praktspirea som jag valt av två orsaker, dels brer de ut sig så det blir heltäckande i rabatten, men framför allt pga. färgen! Har skrivit i bloggen tidigare om hur jag gillar olika nyanser grönt och här ser ni vad jag menar. Till höger i bild skymtas en liten pluttig buske, det är en benved som ännu inte växt på sig. Tänker mig den som yvig, graciös och mörkgrön - som en fond till de gula buskarna i framkant. Tyvärr har mina vita Mme Plantier gammaldags buskrosor som också finns i rabatten dött i vinter, buhu... Måste gräva upp dem... Undrar vad jag ska välja istället?? Tips någon?? Obs. inte särskilt soligt läge tyvärr...


Trevlig onsdag kväll!

/aka

4 kommentarer:

  1. Din klematis var ju helt bedårande! Så söt. En sådan får det blli nästa gång jag kommer till en plantskola.
    Din vallmo är ju jättefin. Jag vet inte om det räknas som ogräs eller inte, men visst finns det i odlad form. För att inte tala om i länder där en del gör sig storkovan på att odla dom och sen framställa heroin.....då är det i alla fall hårdvaluta. Men din är nog en harmlös sort, får vi hoppas! Vacker är den!
    Kramar
    Agneta

    SvaraRadera
  2. Är vallmo ett ogräs? Den som är så fin.. I utkanten av vår tomt tänkte jag ha en vildbevuxen plätt (jag tänker så blommor, men så det ser sådär sommarängs-aktigt ut) och där kommer absolut vallmo att ingå! Alp klematis i all ära, men din Albina plena slår nog alla klematis rekord. En sån SKA jag bara ha sen :) (hoppas bara den trivs i vår växtzon :/). Veranda-rabatten är jättefin med olika gröna nyanser. Tyvärr har jag inget förslag på ersättare till rosorna.. (är urdålig på växter, men man kan ju alltid bli bättre!). Tack för att du ville vara med i min tävling :). Ha en skön kväll! Kram/Annie

    SvaraRadera
  3. Tjusigt, jag välkomnar gärna vallmon till mig. Köpte faktiskt en planta ett år men den dog ...
    :)

    SvaraRadera
  4. Tack så hjärtligt för din underbara support!
    Jag suckar, och suckar vid dina bilder..Så underbara och rogivande! Så vackert och så älskvärt!
    En trädgård bör aldrig underskattas!
    Jag saknar vår gamla koloni som var ganska stor och hade en stor, fin stuga.
    Suck igen. Men lyckliga suckar över dina bilder!

    SvaraRadera