lördag 29 maj 2010

RABATTRENSNING




















Nu har även mina pärlhyacinter sett dagens ljus - äntligen!!



Trädgårdsarbete


Hoppas ni haft en bra lördag! Min har kretsat kring trädgård och examensinköp. Försökte mig på en rabattrensning förra helgen men fick avsluta då hela himlen öppnade sig, grrr. Så idag har ÄNTLIGEN nya rabatten bredvid garaget blivit lite finare :)





Tänka sig hur det såg ut då vi flyttade in... På den här platsen fanns grus och sly varvat. Här stod också en gammal traktor. Till höger i bild mot vägen kommer vi sätta upp ett staket med en vit kryssgrind. Vilken skillnad det kommer att bli, mycket mer ombonat!


































Det är en relativt skuggig plats vid den här rabatten. Här samsas bland annat hostor i olika färger, en kärleksört och ...

















... alunrot..
















Har även planterat jättedaggkåpa vid varje kortsida av rabatten.


















Jag tycker om kontraster i en rabatt, olika gröna nyanser och grönt bladverk blandat med rött. Har glömt vad växten ovan heter, någon som vet?

















I rabatten har jag planterat två träd - klotlönnar. Tycker de är så dekorativa i bladverket och tilltalas av den runda formen på kronan. Här nedan ser ni hur de kommer se ut när de växt på sig lite...

























... visst är det ett underbart vackert träd??




Kramiz aka

4 kommentarer:

  1. Hur skall fint skall det bli när det redan nu är väldigt tjusigt?
    :)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin rabatt du har! Och klotlönnar är verkligen vackra träd. Det blir nog jättetjusigt med ett staket och grind mot vägen, ser fram emot fler bilder från det projektet ;).

    SvaraRadera
  3. Det kommer att bli så trevligt med ett inramande staket... med grind! Tänk vad man kan hinna få till det på några år, rabatten ser så fin ut. Lycka till med rensningen du har kvar.

    Skön söndag.
    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Din blogg är så fantastiskt rogivande och inspirerande!
    Inte bara inredningsvis, uatn jag blir alldeles salig av att se bilderna på din grönskande trädgård.
    Jag tänkte låna en av dina bilder, för att rekommendera dig på min egen sida.
    Hoppas att du tycker det är okej, annars får du säga till, så tar jag bort inlägget.
    Ha en underbar, harmonisk helg!

    SvaraRadera