måndag 17 maj 2010

Muminhuset och ny rubrik





















Välkomna ner till vårt lilla mumin-hus!


Tjingeling!!


Tänkte visa lite av helgens arbete men vill först rikta en stor eloge till min dotter J som fixat en ny rubrik till min blogg! Jag har ju tidigare berättat att minsta dottern tycker att bloggen är minst lika intressant som jag, hon vill gärna ta foton, ge tips om typsnitt, färger etc. Nu i helgen kom hon med förslaget om en ny rubrik och visst blev den fin!!  Tack så mycket fina J!!

I övrigt ägnades helgen bland annat åt....
















... att lägga ett shingeltak på vårt mumin-hus. Jag hade tentor att göra så maken gjorde det mesta jobbet, men han hade god hjälp av min egenhändigt upprättade to-do-lista, hihi. I framkant har matjord lagts ut och gräsfrön är sådda. Om ni ser bakom det lilla mumin-huset, på varje sida av huset, så finns två stora stenar, mellan dessa kommer en rosbåge placeras med två stycken new dawn-rosor växande på var sida. Tänker mig en slingrande gång genom rosportalen ned mot stranden.

På höger sida i bild har vi börjat anlägga en bågformad "mormorsrabatt". Rabatten utgår från den ena stenen och består av en buskros och en dillpion samt olika perenna växter jag hämtat hem från svärmor - tack Gunvor!! Jag är inte bra på växter men gillar att göra gården vacker och tänka ut form, rum, väggar och tak i trädgården, tycker om att se något vackert växa fram. Vi får väl se om projektet blir pannkaka eller inte. Jag är ju inte sen att ändra om det blir fel *blink*.























Ovan syns hönshuset och nedan ....























... det lilla mumin-huset som egentligen också är ett hönshus! Gissa om det är lyxigt, huset har golvvärme! ;) Maken har här hunnit en bit på väg med shingeltaket men gissa vilket jobb han haft med huset, puh. Det har totalrenoverats från grunden. Förra ägarna hade inget intresse i huset utan det var totalt ruttet då vi flyttade hit. Det stod helt malplacerat på gården, satt på undantaget. Vi ville absolut rädda det, det är ju så charmigt. Likaså var det med det stora hönshuset som tidigare var gult i färgen och dåligt underhållet. Båda husen fick ny placering på tomten samt ett fint staket. Ville försöka skapa lite Skansen-känsla!


HA EN TREVLIG KVÄLL!

2 kommentarer:

  1. Vad sött med ett litet muminhus :). Dina trädgårdsplaner gillar jag också. Det som är så härligt med att planera trädgården är att det inte är lika omöjligt att ändra på ifall man har gjort nåt "fel" som det kan vara inomhus. Betydligt enklare att plantera om en buske än att tapetsera om ett rum! Hoppas på att få se fler bilder från er fina trädgård i sommar! /Annie

    SvaraRadera
  2. Muminhus - men så fint!
    Och vilken duktig dotter du har - det var verkligen jättefint! Hälsa henne det, snälla!
    Trädgårdsprojektet är spännande!
    Agneta kram

    SvaraRadera